Wednesday, May 18, 2011

Nobelmiddag på Malaysiskt vis!

Här kommer lite om Ambassaden/MASBAs galamiddag som gick i Nobels tecken under Innovation Days. Mina kollegor Claudia och Venus hade jobbat betydligt mer än mig eftersom jag var ju upptagen med SWEA VM men sen kom jag också med på de sista framtill den stora dagen. Vi var ju och smakade av maten innan (vilket var tur eftersom jag och Claudia stod upp hela kvällen och fick inte äta något). Menyn som inte avslöjades innan bestod av Trout Parisienne från Nobel middagen 1957 (för att hedra Malaysia som blev självständiga då), Veal Tenderloin och Pears Belle Helene från Nobelmiddagen 2008. Svenske kocken Michael Elfwing hade gjort ett fantastiskt jobb. Även om det var allmänt kaos, som sig bör, bakom kulisserna så verkade det som de flesta hade en jättetrevlig och det blev en lyckad kväll. Flera kända Malaysiska profiler fanns på plats, bla Jimmy Choo, skomannen som vi kallade honom eftersom han är skodesigner, astronauten Sheikh Muszaphar Shukor och andra mer lokala kändisar.

En astronaut och en skodesigner!


Tun Dr Mahathir och Anette, gift med ambassadören Per-Arne, applåderar och skrattar åt vår andre talare, Fredrik Härén. Han höll, som vanligt, ett underbart anförande om uppfinningar. Han är helt otrolig och jag lovar skriva en post om honom och lägga ut lite länkar!


Fredrik Härén


Den hemlige gästen för kvällen var Alfred Nobel i egen hög person, ett roligt inslag! Här hälsar han på ambassadör Per-Arne.

Tun Dr Mahathir i talarstolen!


Många kända ansikten var bland gästerna, här Maria och Anki!

Jag och min käre make.

Jag och Nasha.


Och så till sist Claudia med sin store idol Jimmy Choo!

1 comment: