Saturday, August 27, 2011

Indien Bangalore Dag 3.

Upp med tuppen och en spännande dag väntade. Idag skulle vi titta på hur man bor här. Jag hade ju förstås googlat och hittat var expats bor. Det roliga är att när vi pratade med min brors kompisar Ingela och Rikard, som bott utomlands i flera omgånger bla i Greensboro, USA, där även min svåger bor, så bodde ett par där som nu bor i Bangalore. Hängde ni med? Jag hade kontaktat Barbro och hört mig för var som var lämpligt att bo. Iallafall, ut i den nu otroligt hektiska trafiken, måndag morgon. Bilar, cyklar, auto rickshaws, lastbilar, mopeder, kor, hundar och människor alla i en salig total oreda. Våran chaffis var väldigt duktig och manövrerade med mini marginaler sig fram. Vi började titta på ett OK hus men en jätteväg med allt ovan precis utanför grinden var väl lite för mycket Indien lite för nära, haha.



Efter ett par hustittningar blev jag mer och mer frusterad, var var alla fantastiska husområden jag googlat. OK, vi drog vidare till Whitefield och där öppnade sig en något renare värld, de hade faktiskt sopat trottoarerna, ja iallafall där det fanns några. Här kom vi nu in i små eller stora gated communities, rent och fräscht med hus som var identiska till husen i Ampang i KL. Kände mig hemma direkt, puuh! Vi tittade på ett område där husen var helt nya, ursnygga, fräscha, helt OK. Dessa oaser består av massor av hus, pooler, tennisbanor, restauranger och tom affärer. På Palm retreat träffade vi en amerikanska som berättade att hon hade en dansk kompis här, ja, sa jag det måste vara Jytte, jajamensan det var det. Jytte har bott 10 år i KL, visste att hon flyttat till Indien men inte just Bangalore. Världen är liten!

Palm meadows!

Adarsh Palm retreat!

Vi skulle ju inte välja ett exakt hus utan mer titta på områdena, hur man bodde mm. Problemet med dessa fina områden är att de ligger en bra bit från SKF. Men efter ha diskuterat, funderat mm så bestämdes det att vi imorgon skulle köra en "genväg" för att undvika den värsta trafiken och se hur lång tid den tar. Vi åt lunch på ett mall i Whitefield.

Lars och Jagan!

På eftermiddagen såg vi fler hus och insåg att man måste bo i en oas för att komma ifrån livet på utsidan. Jag tog massa kort genom rutan på bilen så det blev inte så bra men för att ni skall få en liten hum hur det ser ut så lägger jag in en film med vägen runt Whitefield som jag stulit från You tube-myindialove. Indien!

Denna natt fick vi sova på ett dotterhotell till Taj, The Gateway, som låg mitt inne istan. Taj var nämligen fullbokat med en doktorskonferens. Väl framme på hotellet gick vi och åt, jättetrötta och sen somnade vi tidigt. Fast vi hann en liten promis innan. Inte så lätt att promenera i mörket för rätt som det är är det ett stort hål, folk som ligger, går, står, säljer, tigger eller liknande.


Gott om majs i Indien!

No comments:

Post a Comment