Sunday, December 25, 2011

Great Ocean Road dag 8-10

Bilen styrdes ut ur Melbourne mot Geelong, där skulle vi ta av mot Great Ocean Road och Torquay. Väl framme i Torquay var det dags för lunch vid stranden. Vackert och ganska folktomt, det har sin fördel att resa utanför skollov och stora helger.Vi fortsatte och vägen blev mer dramatisk och vackrare ju längre vi körde. Great Ocean Road är ett byggnadsminne för de som dog under 1 världskriget och faktiskt byggd av hemvändande soldater, första delen var färdigställd 1922.

Vi stannade nästan varje gång vi kunde, vägen var smal och kurvig men väldans bra skick. Det var iordninggjort många ställen där man kunde stoppa och alla var naturligtvis fotogenetiska.

Väl framme i Lorne checkade vi i vår lägenhet, ett penthouse med solterass. Kanonfint. Härlig utsikt och jag hade inte väl kommit ut på den nedre balkongen förrän den första kakaduan kom farandes.

Daniel tog en massa kort fina kort på dessa vackra fåglar. Får visa sen! Dagen efter körde vi vidare. Målet var Great Otway National Park, ca 2 timmar från Lorne. Vilket tog längre tid eftersom vi skulle stanna på alla möjliga platser! Först stannade vi på ett ställe där man kunde se vilda koalabjörnar. Vi och ett par busslaster gjorde detta. Hmm! Men väl framme vid målet tappade vi nästan hakan, hur många koaler som helst var man än tittade. Tog inga foton med min telefon utan lät killarna ta riktiga bilder så de kommer sen också! Sen var vi framme vid målet som var Australiens äldsta fyr, Cape Otway lighthouse.

Jag körde tillbaks till Lorne och min blick gick förstås då och då mot havet. Rätt som det är ser jag något svart som rör sig i  vattnet och jag är säker på att det var haj eller delfin. Stannar naturligtvis och ut rusar vi med kamera i högsta höjd, jajamensan, delfiner! Återigen kort kommer senare. Lorne var en liten trevlig stad med en vacker strand, bra restauranger och shopping. Vi åkte bland annat till ett vackert vattenfall bara 20 minuter därifrån och vandrade på stranden.

Erskin vattenfall nära Lorne!

Stranden i Lorne!

På måndagen startade vi bilresan mot flygplatsen efter frukost. Vi stannade i Queenscliff för lunch. Tidig incheckning så vi spenderade 3 timmar i Quantas loungen. Flygresan till Sydney tog lite ca 1.5 timme och lite senare checkade vi på Quay Grand!

1 comment:

1. Underbar läsning Nilla! Hoppas att ni haft en skön julhelg! Själv är jag tillbaka på jobbet efter en lugn och skön jul med familjen. Gott slut!