Thursday, December 22, 2011

Melbourne dag 1-7

Vi bodde i South Yarra, dvs söder om floden Yarra som går tvärs igenom M. Charmiga kvarter med låga byggnader, fullspäckat med restauranger, cafeer, marknader och shopping. Eftersom vi aldrig vart i M, så tog vi en hoponhopoff buss, för att se och få lite guidning. Vi åkte även en hoponhopoff spårvagn!

Det var ganska kallt, hade inte vart så kallt på 50 år stod det i tidningen. Men det var bara att ta på sig, härligt med frisk luft! Vi åkte bla till St Kilda som ligger vid stranden där vi åt lunch och vandrade omkring, såg pingviner och njöt. Melbourne har så mycket att erbjuda. Vi besökte flera museum och utställningar.

National Galleriet, jättefint!

Vi åkte båt på floden, en liten tur med en gammal båt Grower! Melbourne är en salig blandning av gammalt och nytt. Alla säger att M liknar England, sorry håller verkligen inte med!

Båten Grower!

Vi hittade snabbt några favoritställen, där vi tog vårt dagliga kaffe som på Lagom Street (Lygon st), eller Sout Bank eller runt hörnan i South Yarra. Kaffekulturen är BIG i M, och vilka bakelser, kakor, tårtor och annat de hade till. Något vi inte hittar i Sydney! De italienska kvarteren som vi hittade nästgårds till (Daniels) universitetet blev också en favorit.

Dagens Flat White! Mums!

Vi gick nog 100 mil om dagen! Lars sprang dessutom i parkerna som det fanns massor av. Melbourne är en stor, platt, väldigt grön stad.

Floden Yarra delar staden!

Vi fann underbara boutiquer, långt ifrån kedjor och shopping malls, mer små och personliga! Blev enormt förtjust i Kikki.k, en svenska som startat en typ Ordning och Reda här i Oz, men finns i Singapore också. Underbara saker!

Vi åt god mat (alla var enormt hjälpsamma med att servera mig "snäll" mat, som bara en kokt kyckling eller fisk med grönsaker till). M erbjuder alla möjliga kök, fast vi höll oss mest till australienskt och franskt!

På fredagen åkte vi till Hertz för att hämta vår hyrbil och börja resan ner till Great Ocean Road. Tack Melbourne för denna gång. Men nu vet vi ju att vi kommer hit många gånger!!

Bilderna är alla tagna med min Iphone. Så inte 100 kvalitet. Killarna gick omkring med sina Nikon och tog massor av bilder. Daniel tog alla i RAW och håller på att göra iordning dem nu. Lägger ut några senare, fantastiska kort!!