Thursday, October 18, 2012

Charity och coffee morning!

I onsdags hade OWC en charity workshop. Jättetrevligt och bra arrangerat. Träffade många nya tjejer som kom från världens olika hörn, Schweiz, Japan, Australien mm. Vi fick höra om hur man jobbar som volontär inom OWC, hur det går till mm. Detta var ju väldigt bekant förstås eftersom jag jobbat 3-4 år med UNHCR i KL. Pratade med ordförande om att istället jobba inom kommitten  (stavning??) men det var några platser som lockade mig också, vi får se när jag kommer tillbaka från Australien. Känns i allafall bra att nu har jag landat och kan ta mig an det som ligger mig varmt om hjärtat, att hjälpa (inte bara med pengar) de som behöver det. På tal om det så kom min ena hemhjälp och bad att få låna en massa pengar. Så mycket pengar att vi sa nej, men vi lånar henne en del av det hon önskade. Orsaken var att hon nu skulle betala sina hyra, som hon betalar vartannat år på en gång. OM man nu vet om det varför sparar man inte lite varje månad istället för att förlita sig på att låna pengar. Även om man är fattig är det något man bör lära sig. 

Connie introducerar

Chris pratade om sitt jobb

På torsdagen var jag på OWC coffee morning på Leela. Alltid lika kul, för där träffar man på nya som gamla bekanta. Hade inte sett Ute på länge, stackarn hela hennes familj hade Dengue samtidigt! Min nya vännina Saori från Japan var där och Chris förstås. Så ledsen hon skall flytta nästa månad, snyft! Men träffade en ny trevlig tjej som skall flytta in till E. och med hund. Kul!

Saori från Japan, Chris från USA, Ute från Tyskland och jag

Saori

Första gången jag träffade Saori berättade hon att hon och hennes man planerade en resa till Norden nästa år. Deras största intresse är mat så resan skulle baseras på det. Idag hade hon med sig en guidebok över Norden och en bok om mat i de skandinaviska länderna. Allt skrivet förstås på japanska men med bilder på olika saker man kan köpa som kaviar, ansjovis, tvättmedel, mjöl mm. Skall roligt att höra när de kommer tillbaka, men just nu diskuterar de om de skall åka på vintern eller sommaren, de vill nämligen åka skidor också. Hon är så härlig denna tjej!

No comments:

Post a Comment