Sunday, November 21, 2010

Tankar om - Vi är olika!

Tänk att få chansen att bo och få uppleva andra kulturer och människor än det som man är van vid att ha runt omkring sig. De borde faktiskt vara så att alla skulle få chansen, skulle ändra mångas tankar och värderingar kan jag tänka!

Vi som har haft turen (detta är skrivet av en humanist, en som inte tror att någon överhet skapade jorden) att födas på en plats utan krig och fattigdom är väldigt snabba att ha åsikter om andra människor/kulturer/religioner på andra platser. Jag har träffat många människor som har flytt eländet i sina hemländer, genom mitt volontärarbete med UNHCR, från krigshärjade ställen som Irak, kurdiska delen av Iran, förföljser i Myanmar/Burma mm. Många tragiska berättelser, många tårar!

I Sverige finns en kampanj som kom till i samband med valet i september "Vi gillar olika"! Jag har alltid tyckt att det är OK att vara olika. Skulle inte ens vilja sätta min fot i ett homogent samhälle, där alla ser likadana ut, klär sig lika, tänker lika, gör lika, hugaligen så hemskt. Det måste väl ändå vara så mycket mer berikande att leva med ett mångfald, andra kulturer, tankar och levnadssätt och inte bara få detta på semestern.

I Malaysia, som ju är en gammal engelsk koloni (läs occkupation) lever uttrycket ras kvar. Ibland när man ansöker om kort eller går till doktorn mm så får man fylla i förutom namn mm, vilken ras man tillhör. Jag brukar alltid skriva Human ( människa). Vaddå ras? Finns det flera raser av människor? Ja, vi ser annorlunda ut, tack o lov för det, men av vi skulle vara olika raser, det är det dummaste jag vet.

Min filosofi är att alla är lika inför lag o ordning, det enda som skiljer oss åt är våra handlingar. Om jag är född här eller där, råkar ha en mörk eller en blek hudfärg , fattig eller rik, så är det våra goda eller dåliga handlingar som skiljer oss åt. I Sverige, ja men visst på alla andra ställen också, finns det ett sterotypt tänkande, alla polacker är tjuvar, alla romer är smutsiga, alla....alla....alla.. ja ja dra alla över en kam. Enklast så kanske?

Vi är definitivt inte bättre/förmer än någon annan bara för att vi har det gott ställt, råkar var födda i väst eller har en annan hudfärg.

Jag har på mitt skrivbord en artikel från GP, tror jag, som heter ”Världen tillhör alla människor” av Christina Hagelthorn. Utan att gå in på den i detalj så är den en mycket bra artikel men tycker jag det räcker med rubriken. Så sant så!

Här är ett collage med ansikten jag lärt känna från världens alla hörn genom att bo i Malaysia!









No comments:

Post a Comment