Tuesday, December 21, 2010

Dan före dan före dopparedan!

Så var det när jag var liten, hos min farmor och farfar doppades det i grytan, inte min favorit men jag minns fortfarande dofterna, det luktade jul och tradition. Nu doppas det nog inte längre, eller??
Just nu har jag en skinka på ca 4+kilo i ugnen och väntar på att den skall bli 75grader. Anki fick tag i någon här i Kuala Lumpur som rimmar skinka ala Sverige, så vi är ett gäng som nu har skinkor i ugn eller gryta. Skall bli spännande att se hur det blir. Svärmor som är på besök hade med sig en färdig julskinka som vi redan ätit upp!! Tänkte baka vörtbröd i eftermiddag för det med nygriljerad skinka, det är mumsigt!

I söndags hade vi vår årliga tradition med julbord för SKF. Alltid lika uppskattat och det blandas hej vilt med lingonsylt på sillen och lax och köttbullar i samma tugga, men vad gör det, för skratten klingade i kapp med glasen.




Julbordet består av sill, Jansson, köttbullar, olika laxar, grönt, såser mm. Halal, förstås, dvs utan gris eftersom många av våra gäster är muslimer. Vi brukar istället ha lamm, biff, kalkon eller kyckling, går hur bra som helst.




Det här är Ram, en kille från Nepal som har hjälpt Nik, vår trädgårdsmästare under nåt år. De två jobbar också som vakter på Daniels skola, så trädgårdsmästeriet är extra jobb för de båda. Men förra veckan kom Ram och sa (genom Nick eftersom engelskan inte är så bra) att han skulle flytta tillbaka till Nepal. Han ville ta ett kort på oss och då tog jag ett på han! En mer duktig arbetande kille med det största leende jag någonsin har sett får man leta efter. Han kommer vi att sakna!

Och så var det ju det här med julklappar, att öppna lite paket på julafton är ju en trevlig tradition OM det inte blir för mycket, mår illa när man inte ser granen för alla klappar! Heder åt Lars som på SKFs vägnar skänker pengar till ett barnhem istället för personalens vanlig julkorg i år! Jag, stolt filantrop som jag är, skänker alltid pengar varje år till Läkare utan gränser och i år får det också bli en slant till Palestinagrupperna och Sea Shepard (beundrar deras enträgna arbete med att tvinga japanerna att sluta döda valar).

Julen är ju en av handlarnas tid och julskyltningen är enorma i alla de tusen shopping malls vi har här i KL. Här är bilder från Pavillion entre och utsida.




1 comment:

  1. Hej Nilla, ser så härligt ut på bilderna, och jag hoppas verkligen att skinkan och vörtbrödet blev bra, maten är viktigast! Vad trevligt med SKFs tradition med julbord i KL. Tyckte kanske ibland att det var lite trist att Pär inte jobbade på ett svenskt företag..

    Jag har också skänkt pengar till Läkare utan gränser, och också Clowner utan gränser samt en slant till Amnesty. Mina barn som är såååååå bortskämda får sedan se kvitton och så brukar jag säga att "det här är liksom våra julklappar i år". Näväl, trots att de har allt och att det är jättesvårt att hitta på ngt, så får de något i alla fall.
    Ha en riktigt God Jul & Gott Nytt År! Nu åker vi till Frösön och 30grader.....minus!

    ReplyDelete