Tuesday, December 14, 2010

Dra dit pepparn växer!


Så brukar vi faktiskt skoja med varandra, haha jätteskoj! Nej men det är faktiskt så att världens bästa (nej jag är inte partisk?) peppar växer i Malaysia, på den östra delen som finns på Borneo. Den smakar betydligt starkare än någon annan. Daniel var där i oktober och köpte ett par påsar, ganska dyra eftersom de var på ett typiskt turistställe. Jag brukar köpa kilovis här av en kinesiska för en liten peng. Men jag vill visa idag en annan typ av pepper, chilli pepparn som Josie odlar i vår trädgård och den är stark!!


Josie med sin peppar odling! I trädgården växer annars också citrongräs, mango, bananer (ej ätliga), rambutan, cassava men det mest fantastiska är att Josie lyckats med att odla rosor! Normalt sett alldeles för varmt för dem här!

Här växer iallafall inga julgranar, så dem får vi köpa på IKEA importerade från Danmark, 199RM (400SEK). Står sig, konstigt nog, bra i värmen i ett par veckor! Jag kommer ihåg när Daniel var liten och vi bodde i Malaysia första gången och vi kom till Sverige. Vid inflygningen utbrast han "-Titta så många julgranar!", granar så långt ögat nådde på Landvetter, skratt! På luciadagen köpte vi (Lars föräldrar har anlänt) gran och klädde den. Ljusen funka inte så det får vi ut och leta efter nya!

Julmusik, glögg, pepparkakor och 30 grader värme! Mysigt det också!

1 comment:

  1. Jag tyckte nog att det faktiskt gick att få en hel del julstämning i KL. Intressant med peppar på tomten, exotiskt i jämförelse med det jag ser när jag tittar ut på vår tomt här...å andra sidan kanske det är det här som är exotiskt!

    Ha det riktigt bra i julstöket!

    ReplyDelete