Sunday, February 13, 2011

Valentins reflektioner!

Idag är det Valentines Day! Innan jag läste nyheterna idag trodde jag att denna dag var en modern uppfinning, troligtvis från USA för att kunna sälja mer saker. Men inte det är tydligen en gammal kristen tradition och Valentin är ett helgon. Hmm! Varför reflektera då? Jo, i Malaysiska tidningar uppmanar delar av regeringen att muslimer inte skall fira denna dag, de skall till och med sätta ut "poliser" på hotellen så att ogifta ungdomar inte skall ha sex där! Tre länder i världen går ut till sina muslimska medlemmar och varnar dem för denna otrohetens(?) dag, Saudi, Iran och My. Intressant att Malaysia som är ett modernt, religionsfritt land behöver ta till sådana drastiska åtgärder. Men min reflektion är varför man tror att Valentin handlar om sex?? Är det så? För mig är det, röda hjärtan, blommor (rosor) och kort från någon man älskar! Men det var visserligen innan jag förstod att det är kristen högtid, dvs en religiös händelse (humanist som jag är). Nåväl jag fortsätter att tro som jag trodde innan, det verkar enklare!



Dessa kom idag med bud från min käresta sen 30 år, min man Lars! Tack!

2 comments:

  1. Jag haller med om att det ar lattare att fira denna dag som man alltid gjort, med blommor, hjartan och god choklad. Det ar synd att My ska behova ga ut med nagot sadant till sina muslimska invanare. Vilka fina presenter du fatt! Kramar!

    ReplyDelete
  2. Så hyggelig presang du har fått, og morsomt med strikking. Det holdt jeg også mye på med. Det er morsomt. En humanist er da vel åpen for alt det som er bra? Bare uten smak av religion..... Selve historien bak Valentin er da utrolig fin, det var en mann som ikke lot andre bestemme hva han skulle tro på, og han fikk sendt en nydelig beskjed til sin kone før han ble drept. Hva er farlig med det?
    Ønsker deg en fin dag.

    ReplyDelete