Sunday, June 10, 2012

BBQ och Granita recept!

På fredagen gjorde sig min rygg påmind, troligtvis på grund av för mycket intensiv stickning och att jag suttit som en hösäck under tiden. Så Lars fick åka och spela golf med gänget själv. På kvällen kom de hem för en trevlig kväll med grillade jalapenohamburgare. Vi har ju haft Josephine under 8 år och varit så bortskämda med att hon lagat maten och full kontroll i köket, men vi kämpade på tappert så även om egentligen allt inte blev som planerat så verkar det gått hem iallafall. Gjorde Granita för första gången och inte blev den som den skulle men den var väldigt god ändå, till den åt vi en chokladkaka, nog den första jag gjort på 10 år! Granita, tror jag är ursprungligen italienskt men görs ofta i Australien. Helt enkel frusen frukt is. Jag använde goda indiska mangon men hallon, jordgubbar eller annat går ju lika bra. Så här kan man göra (recept from Australienska Women's weekly):

Värm 5dl apelsinjuice med 75 g socker så sockret smälter i en kastrull. Blanda i ca 600 g mosad (i en blender) mango och häll allt i en avlång form. Sätt den i frusen 2 timmar, ta ut och med en gaffel rafsa upp det som fruset och ställ tillbaka i frysen i minst 6 timmar. Rafsa emellanåt! 

Ut ur frysen

Rafsa med en gaffel

Serveras för sig själv eller som här med en liten bit chokladkaka!


Jag, Barbro och Anne var ju och köpte Babels Torn (Jenga på engelska) förra veckan och efter maten byggde vi torn med stadig hand med hjälp av gott vin eller indisk whiskey!

Barbro

Hans och Lars

Annelie

Lars

Peter

Hela gänget

1 comment: