Thursday, March 7, 2013

Old Delhi

Dagen började med att vi sköt på vår tripp eftersom det regnade kraftigt, men nån timme senare lättade det och vi åkte med en trevlig guide till Jama Masjid, som låg i Old Delhi. Old Delhi var Mughalernas huvudstad och förblev så till engelsmännen kom. Jama Mashid moskén byggdes på 1600 talet av Shah Jahan (Taj Mahal). Det var en mäktig och vacker moské, som de ju ofta är. 



Av med skorna, var lite blött och inte så fräscht att
gå omkring barfota utomhus!!
Efter moskén så blev det cykel rickshaw genom gränderna i gamla Delhi. Det var ju söndag så det var inte så mycket kommers, men häftigt ändå. Den stackars magre mannen som cyklade tittade lidande på oss ibland, han tyckte nog vi var tjocka, haha!

vindruvor någon?

Ibland var det trångt

Vi hade iallafall tak

trampa på...
Denna man sålde indisk peppar som jag köpte
till min svägerska
Väl ute ur de gamla kvarteren kom vi fram till Red Fort,  också byggt av Shah Jahan, den tog 9 år att bygga och är byggd i vacker röd sandsten. Det är ett enormt stort fort och vi, turister, kommer bara åt en bråkdel, men det räckte gott och väl.





Vår guide var väldigt entusiastisk och berättade mycket och väl om fortet. Det måste ha varit storslaget en gång i tiden!





På vägen tillbaka till hotellet stannade vi i en vacker park och tittade på en minnesplats för M Gandhi. Här stötte vi på mängder av fransmän, Monsieur Holland var ju besök i stan med ett stort följe.



Lars med vår guide


Väl tillbaka till hotellet slappade jag lite vid vår fina uteplats!


Innan Lars skulle åka ville vi äta en tidig middag eller sen lunch. Vi gick och tittade först i en restaurang på hotellet men det lockade oss inte utan gick vidare till samma restaurang vi vart på kvällen innan, där visade det sig att champagne brunch serverades och det tackade vi ju inte nej till. Dessutom god (äkta) fransk champagne och jättefin buffé!



Sen vinkade jag av Lars som tog flyget tillbaka till Bangalore, tidig kväll och jag hade rummet kvar till klockan 11 då jag skulle åka till flygplatsen. Låg och tittade på golf på TV när hjärnan blev påkopplad! Var det inte den 17e idag, hade jag inte bokat min resa till den 17e??? Jojomensan, inte den 18e som ju flyget gick, eftersom flighten var 2.30 på morgon!! Hönshjärna! Panik, fick inte tag på KLM i Delhi utan bokade i panik en enkelresa till Göteborg, det fanns platser och dessutom den platsen jag hade den 17e! Puuh! Tur man åker där framme för pengarna blir återbetalda!! 

No comments:

Post a Comment