Thursday, January 20, 2011

En helgdag mitt i veckan!

Det har vi många av här i Malaysia! Eftersom alla tre etniska grupperna respekteras och hedras firar man allas högtider. Jul, Kinesiska nyåret, Hari Raya, Depavali, kungars födelsedagar, sultaners födelsedag ,nationaldag, huvudstadens dag, Muhammeds födelsedag, Buddas födelsedag, arbetarnas dag och säkert 100 till som jag inte kommer på nu. Jo, Malaysias fotbollslandslag vann över Indonesien och då fick vi en ledig dag 31 januari. OCH, varför vi var lediga mitt i veckan var, Thaipusam. En hinduisk högtid, skall inte gå in på den nu men lediga var vi. Daniel hade ännu en pokerkväll med sina kompisar, som sov över, tror de somna vid 3.



Torsdagen drog jag o Lars till stan. Firandet av Thaipusam är mer i de indiska kvarteren, templen och i Batu Caves. I stan är det mest det kinesiska nyåret som man dekorerar för.



Fantastiska dekorer överallt. Det är kaninens år som kommer och de finns överallt, tom levande!




Att börja dagen med en kaffe på Espressamente, här på Bukit Bintang, är toppen! Titta på folklivet och höra stadens ljud får en att aldrig vilja bo någon annanstans!




Sen gick vi och skaffade en 4G Dongle! Internet är inte så himla snabbt här precis (fast WiFi funkar hur bra som helst, överallt). Routerna (namn på svenska??) kommer i slutet på månaden så vi köpte en dongle (sticka??) för att testa. Daniel var lyrisk, han laddade ner ett spel som normalt hade tagit timmar bara på några minuter!!

Annars har veckan varit full med MASBA möten, Bridgeintroduktion - kul med bridge men jag har insett att jag inte har tid. Får blir senare!

4 comments:

  1. Jag är sååååå avis när jag läser din blogg och ser på bilderna. Längtar "hem"! Men tänk inte på det du...utan njut! Kram!

    ReplyDelete
  2. Hej Nilla, hittade dig via Eva. Malaysia gillar jag och är mer nyfiken på, därför är en blogg som din kul. Ska försöka följa dig ett tag!

    På Jalan Bukit Bintang har vi bott vid två tillfällen, på det fina hotellet som senast hette Grand Millenium.

    ReplyDelete
  3. Hej Nilla! Tänkte bara fråga om hur vädret brukar vara i KL under juni-augusti? Är det ett ställe som man borde åka till under den tiden?

    MVH Hasse

    ReplyDelete
  4. Hej Hasse, juni - augusti är bra tid att komma hit! Men eftersom vädret är upp och ner i världen kan man aldrig säga säkert! De säger att augusti är den regnigaste på västkusten, men har aldrig märkt något mer påtagligtskillnad än normalt, dvs nån regnskur om dan. Hälsningar Nilla

    ReplyDelete