Friday, January 7, 2011

Nyår i Sydney!

Sydney, en av världens vackraste städer! Där firade vi nyår för 4 gången! Känns riktigt hemma nu, vilket är bra eftersom planerna att flytta dit för gott finns i framtiden! Denna gång tog vi tillvaron som den kom utan några planer. Lars sprang sin vanliga runda tidig morgon i parken!


Vi ägnade mycket tid åt att äta, Australien har tyvärr ett rykte om att ha dålig mat! Vilket är helt fel, de har fantastiska råvaror och kan verkligen konsten att laga till dem. Fisk, skaldjur, kött, grönsaker, ja allt. Jag älskar att köpa Womens weekly recept tidningar och som vi använder här hemma hela tiden. Lätt mat, inga tunga rätter! Denna resan gjorde vi något vi aldrig gjort, lunch i den revolverande restaurangen i deras TV torn!





Shopping som vanligt! Marknader, QVB, Pitt street, Manly mm. Julen var kvar och fantastiskt dekorationer fanns överallt. Vädret varierade från 30+ ner till 20+, blandat sol och regn. Nyheterna dominerades av de hemska översvämningarn i norr. Ytor lika stora som Frankrike och Tyskland tillsammans låg under vatten. Annars var det cricket som gällde, The Ashes, som spelats sen 1886 (tror jag) mellan England och Australien. Askan (som är askan av en cricketboll) finns i en urna i England och används bara symboliskt. Köerna till bussarn för att åka till matchen var enorma lika långa som köerna för att komma med färjorna. Denna tid i Sydney är hög säsong för turister! Så kom då högpunkten för oss och alla andra miljoner, nyåret. Klockan 12 stängs hela området runt The Rocks och operahuset av och man måste ha biljett för att komma in. Folk parkerade sig, tältade mm tidigt på morgon för att få en bra plats.



Vi är lyckliga för vi bor inom området, Quay Grand Suites (syns till vänster av de låga glas byggnaderna). De har alltid en nyårsfest som vi nu för andra gången är med på, god middag, viner och trevliga människor! Men vi bryter upp vid 11 tiden för att gå till vår lägenhet, förbereder champagnflaskan och parkera oss på våran balkong. Här är jag med männen i mitt liv och utsikten från lägenheten, så ni förstår, det är nämligen på bron som det bästa fyrverkeriet utspelar sig!






5 miljoner dollars spenderas på denna kväll, 1.5 på fyrverkeriet och resten på säkerhet och ordning och reda, för de är det verkligen duktiga på! På morgon kan man knappt se att det varit en miljon plus människor i området.

Förra gången tog Lars 100 kort på själva fyrverkeriet, denna gången inga!! Men tro mig det är spektakulärt! Fortsättning följer....

3 comments:

  1. Hej Nilla & Co
    Tänke tipsa om mobiltbredband i Australien:
    http://www.telstra.com.au/bigpond-internet/mobile-broadband/prepaid/?red=/bigpond_internet/prepaid_wireless.html

    och tillsammans med en: D-Link myPocket 3G HSDPA Router

    så behöver ni inte känna abstinens när internet inte annars känns smärtfritt

    Kram Claes

    ReplyDelete
  2. Jag älskar också min härliga familj och det verkar du också göra. Ett nyår helt i min smak har ni haft ser jag! Jag lever mig in med er när jag läser. Spännande med flytt till Sydney. Själva håller vi också för fullt på med att planera var vi ska sätta ner popålarna för gott, för vi tror inte att det blir Sverige för vår del heller. Blir nog inte alls Sverige så värst länge till, trots att jag älskar Sverige också. Men vi lutar kanske åt KL...men vi får se! Kramar till dig Nilla och dina härliga män!

    ReplyDelete
  3. Then out of the blue, he or she may want to take
    a break for while so they can do something else. You have to know although that there are actually no secret strategies or tactics
    in accomplishing it. It is a cross platform game and is available for Linux,
    Mac OS X, and Free - BSD etc.

    Feel free to visit my homepage: how to play guitar chords [http://howtoplayguitarwell.com/]

    ReplyDelete