Wednesday, January 12, 2011

Fantastiskt och Urdumt!

Fantastiskt är att jag efter att ha gymnastiserat hjärnan lite (hårt jobb, haha) hittade en barndomskompis på Facebook, detta underbara verktyg! När jag var liten bodde jag i Onsala, någon gång på 60 talet köpte mina föräldrar ett sommarhus och två hus bort bodde Yvonne. Och det är henne jag nu återigen fått kontakten med, tänk efter 40 år. Vi gick i simskolan ihop, gick till Eks kiosk och lekte som man gjorde på den tiden. Vi var väl mellan 5 till 10 år, sen flyttade Yvonne och vi tappa kontakten. Yvonne verkar ha bättre minne än mig, tack o lov, men vi kommer på lite olika saker varteftersom vi chattar! Jag vill inte lägga ut något kort utan tillstånd så jag visar två andra kort från den tiden på 60 talet.

Jag på piren i Gottskär

Jag och mamma i trädgården


Urdumt är ett svenskt regeringsbeslut att stänga den svenska ambassaden i Kuala Lumpur. Besparingar på 300 miljoner! OK, spara är bra men på rätt sätt. Att lägga ner en väl fungerande ambassad i ett land som Malaysia är faktiskt urdumt. Dels ligger Malaysia i Asien, Asien är en dynamisk del av världen där mycket händer och kommer (om inte redan) leda världsekonomin i framtiden. Många svenska företag finns redan etablerade här och man har ett bra samarbete med ambassaden. Malaysia är ett mycket välfungerande muslimskt land, vilka signaler skickar man i en orolig värld som denna med oenigheter i religioner och kulturer emellan? Man borde ta vara på det istället för att kasta iväg sådana möjligheter. Politiskt spel, skulle jag vilja kalla det och då blir fel spelare drabbade. Vi har egna erfarenheter av ambassaden och näringslivet här i KL, efter snart 10 år och vet att vi har och haft hårt arbetande ambassdörer. Ett mycket tragiskt beslut!


SWEA på besök på ambassad residenset när Bruno Beijer var ambassadör

1 comment:

  1. Bra skrivet om ambassaden, bra att det blir åtminstone lite opinion. Det är ett otroligt dumt beslut. Har en god vän på ambassaden här i Stockholm, Joyce från My, och hon berättade att de INTE är särskilt glada här i Stockholm. Skulle nu dessutom MY komma med motdrag och skicka hem sina diplomater från Sverige, vad händer då med relationerna. Jag länkar din blogg i mitt inlägg idag så kanske ännu några fler ser. Kram!

    ReplyDelete