Monday, May 16, 2011

Historisk handslag!

Normalt skall det väl vara två kända personer som skakar tass, inte mig på den ena sidan. Men dock, det kändes så när jag la min hand i Tun Dr Mahathir Mohameds hand och fick ett lätt tryck tillbaka! Som Malaysier gör, inga grabbatag där inte! Min hjälte, Malaysias landsfader, en person som i sin tur tryckt (lätt förstås) de flesta kända politiska personers händer. Jag tvättade inte mig på flera dagar (nu skojar jag!). Jag ville säga att "du är min stora idol", vi delar många politiska åsikter (på den internationella arenan) och jag har läst många av dina böcker. Hans memoarer, En Doktor i huset ligger just nu på mitt nattduksbord. Men innan jag hinner säga något vettigt säger Joakim, från svenska ambassaden som presenterade mig och sin fru Eva för Tun (som man tilltalar honom), att det är Tun som lagar all mat hemma. Då var det inte läge att prata politik, utan det blev någon muttring och ett fniss istället. Ja, va tusan det är ju inte varje dag man får chansen att träffa en sådan känd person, så mutter och fniss kändes rätt ok. Hmm!! Inte lär jag få en annan chans heller. Tun är 86 år och fortfarande aktiv men kanske inte leker i samma vatten som jag! Varför träffade jag nu denna man, jo han var ju huvudtalararen på Ambassadens/MASBA Nobelmiddag förra fredan. Återkommer med fler bilder senare!

Joakim, Jag, okänd dam (för mig), Eva, Tun

2 comments:

  1. Wow! Jag blir faktiskt riktigt avis, han är en stor man! Hans memoarer köpte jag naturligtvis nu när jag var i KL sist, och man kan säga att han verkligen laggt grunden för Malaysias framfart, såsom infrastrukturen och moderniseringen. Du måste rama in denna bild! Grattis!

    ReplyDelete
  2. Så moro å få treffe han, skjønner at det var stort for deg. En mann med fine tanker og som lever etter de også... Ønsker deg en fin dag, her har vi vår flotte 17. mai, og jeg skal ut og se barnebarna gå i toget.

    ReplyDelete