Sunday, May 22, 2011

Skolan är slut!

I dag är det sista dagen i skolan, grundskolan och gymnasiet är över för Daniel! 12 år sen han började 1 klass i Frankrike, fast där heter det CP - Cour preparatoire, han var då 6 år! Nu fyller han ju snart 18! Jag har samlat alla skolkort i en pärm från Montessori skolan i Kuala Lumpur när han var 2 år 1995/1996, dagis i Sverige 1997/1999, St Martin i Tours Frankrike 1999/2004, Franska skolan i KL 2004/2005 och nu Mont Kiara International school 2005/2011. En fantastisk resa genom olika skolor och kulturer! Det har gjort honom svensk,fransk och engelsktalande!


Första skoldagen 1999 i Tours, St Martin. 6 år gammal och stackarn kunde inte många ord franska och skolan var helfransk! Men han klarade det galant, visserligen kom tårarna men fröken försäkrade mig om att de försvann efter jag lämnat! I Frankrike börjar man skolan kl 8 och slutar 15.30 från dag 1, det gick på lördagar men var ledig onsdagar! Läxor har nog Daniel haft sen den första dagen.

Och nu, 12 år senare, sista tenta dagen 23 maj 2011. Han har blvivit en stilig ung man och slipper nu bära omkring på den extremt tunga skolväskan med dator, böcker och papper!

Så här skrev jag i morse när jag vaknade och inte kunde somna om! Snyft!

"Just nu är mitt huvud fullt av alla sorters tankar! Vårt enda barn tar studenten och blir snart 18 år, i augusti! Han kommer flytta till Australien och plugga, bara det är lite för mycket att smälta! En dags tenta kvar och skolan är slut efter 12 år. Sen blir det Prom, den stora avslutningfesten för 12orna, senare gradueringsdagarna, 2 kvällar i rad. Återkommer förstås med bilder och uppföljning. Sen ger sig 12orna, 43 st sig av till Langkawi utan föräldrar, inte heller i skolans regi! Alltså på egen hand. Tack och lov åker min son med mig till Grundsund och spenderar iallafall delar av sommaren med oss!"

2 comments:

  1. Gratulerer med en flott og flink gutt. Da er vi to som har en sønn i Australia, bare du bor ganske mye nærmere... Du har gjort en god jobb som forelder når han er blitt selvstendig og klarer å reise ut på egenhånd! Gratulerer til deg også. Klem fra Hege

    ReplyDelete
  2. Inte klokt vad tiden går fort, eller hur?!? Sorgligt när barnen lämnar hemmet, men också härligt för det är ju så det ska vara! Jag har bara ett år kvar sedan är det min tur att snyfta... Kram, Anna-Karin

    ReplyDelete