Monday, April 11, 2011

Hobbymania!

Jag har alltid haft en hobby, har prövat på en hel del saker! Gillar att göra saker med händerna. Så här är en lista på vad jag prövat på....I England på 80talet: knyppling. Jag gick på kurs med ett gäng glada tanter, snittålder 85, jättekul, fast jag lärde mig aldrig att dricka mjölk med te i, som de insisterade att man måste göra, haha. Jag gick också och lärde mig göra blomsterarrangemang. I Frankrike blev de målning som akvarell- och porslinsmålning. Ett utmärkt sätt att lära sig språket eftersom där var det bara fransyskor. I Sverige tog jag upp stickning och brodering. Jag hade också agenturen ett tag för Elisabeth Bradley design, fantastiska arbeten. Sen i Malaysia blev det smycketillverkning, mina franska väninnor fick mig in på den linjen, kul ett tag! Sen blev det scrapbooking och korttillverkning, min svenska väninna Anna-Karin introducerade mig och nu är jag fast. Karin lärde mig att baka bröd och nu har jag hittat cupcakes. Det roliga med dessa hobbyn är att man träffar många trevliga människor och ett utmärkt sätt när man bor utomlands att komma lokalbefolkningen närmare. Just nu har jag tagit upp stickning igen, fast det gör jag ju på min egen kammare men scrapbooking har gett mig många lokala vänner. Det tokiga med mig är att när jag börjar en ny hobby får jag galna köpsjukan! Man kan ju köpa böcker, tidningar, material och ännu mer material. Ni skall se nu när jag blivit såld på att göra cupcakes, hugaligen så mycket roliga saker man kan köpa, sockerfärger, stansar, formar, spritsar................

Liksom när jag läser en bok, ja det var ju just det, det kan jag inte, måste iallafall ha två böcker igång samtidigt, just nu läser jag

Och här är mina stickningar som jag håller på med, ja helt rätt, två stycken en kimono till kalla svenska sommarkvällar och en halsduk till min svärmor.


2 comments:

  1. Hahaha, skikkelig morsomt at du er så interessert i mange ting. Det er jeg også. Jeg strikker, hekler, broderer, bakte mer før, og så kommer de tingene du kanskje ikke gjør,- snekrer, maler, legger fliser...Disse siste tingene har jeg måttet lære og det er morsomt å klare det. Jeg har ikke kjøpt bøker til dette siste, men spurt de som har kunnet det.
    Det viktigste er vel at vi trives med det vi gjør. Jeg kan ikke slutte med å scrappe eller lage kort. Det er hele tiden nye fine bilder, eller noen gamle å scrappe, og det er stadig noen som har bursdag eller trenger et kort! Og jeg har altfor mye utstyr til å kunne stoppe!! Vi sees i hvert fall til sommeren. Klem.

    ReplyDelete
  2. Härligt inlägg, jag riktigt lever mig in i dina intressen. Jag skulle önska att jag också hade så många roliga intresen!Annars är det rätt bra här i Sthlm, våren är på väg och trädgården väntar på att bli upprustad. Började jobba som anställd på en affärstidning förra veckan. En rejäl omställning!!!! Första gången jag är anställd och inte frilans på 15 år! Men det går, än går det faktiskt att lära gamla hundar! Kramar!

    ReplyDelete