Friday, April 1, 2011

En vecka i Sverige!

Det var det sista lovet som Daniel hade och vi beslöt oss för att åka till Sverige , han och jag! Där var det kallt men solen sken för det mesta och de stackars svenskarna slängde av sig kläderna och satte näsa i solen. Jag huttra omkring med dunjacka och frös i den kalla vinden. Men vi fick träffa familjen, farmor o farfar, morfar o Kerstin, min bror och hela hans klan, min moster, Ella o Lars. Alltid lika trevligt. Vi var ett par dagar i Grundsund och prata med snickaren som skall bygga om vårt lilla sommarhus. Men jag berättar istället med lite bilder....

Vi började tidig morgon att baka lite frallor, alltid lika kul att stöka i sommarstugans kök!
Gott blev det med!


Ute i solen hittade jag lite snödroppar som vittnade om att våren var på väg!


Men o andra sidan så flöt isflaken in mot land som vittnade om den
bistra vintern som varit! Hugaligen!


Då var det gott med ett varmt skratt, så jag nästan ramlar ur bild. Kerstin gjorde mat
alla dagar i Gsund, tack, här äter vi god varmrökt lax med romsås!


Väl nere i Göteborg igen, gick vi på Mauritz Café, som de hotat att stänga pga av en löjligt kraftig hyresökning. Läste en artikel på väggen, som sa att Varför skall jag gå till Fredsgatan när det både är enklare och billigare att parkera på en av de olika köpcentren utanför stan, samma butiker finns ju där som inne i stan dvs kedjorna och telefonbutiker. OM det inte vore för Mauritz café! Instämmer helt! Detta underbara ställe med stans absolut bästa bullar!! Nej, Rädda Maruitz!!


Hos min bror var det full rulle, med 3 barnbarn var det allmänt kaos. Men vi fick god mat och en trevlig pratstund. Min äldsta brorsbarn med sin familj skall åka till USA på ett år och jobba, Daniel blev tänd på att åka dit och hälsa på under sitt lediga halvår nu innan univeristetsstudierna startar.

Dagen efter tog Ewa med oss till Nääs Bomullsfabriken som är en gigantisk (men mysig) klädaffär för dam, herr och barn, en liten inredningsavdelning fanns med! Vi shoppade loss ordentligt! Romantiskt med spets är det som gäller nu, märkte jag!


Efteråt gick vi ner till Nääs fabriker (samma byggnad) och hotellet och åt en fantastisk lunch! Kaffet tog vi vid brasan. Urmysigt! Tavlorna bakom oss har Laila (Laila & Björn, frisörer i Göteborg) målat, tyvärr var det redan sålda för det var helt underbara! Laila är väninna till Ewa!

På kvällen var vi hembjudna till Ella och Lars som alltid ställer upp och tillverkar de mest fantastiska måltider till oss. Daniel älskar att gå dit, inte bara för den goda maten skull utan att han känner sig alltid välkommen och de behöver alltid hans datakunskaper, vilken han uppskattar!


Sista kvällen kom pappa ner till oss och vi åt kräftor (Kerstin var sjuk). Dessa underbara skaldjur! Vi hade också köpt Löjrom, oh så gott det var och trevligt! En hektisk vecka, jag lyckades bli förkyld också, men trevlig. Jo jag träffade Linda också, hon kom med lunch när jag höll på och packa! Nu i skrivande stund sitter jag och funderar på att gå ut i solen och ta mig ett bad i poolen, 35 grader ute. Härligt att vara hemma igen och goda nyheter. Vi får stanna kvar i Malaysia iallafall till jul! Yiipee!!

1 comment:

  1. Ser ut som om ni hade det riktigt bra i Sverige. Nääs måste jag sätta upp på agendan för ett besök när tid ges. Ser ut som ett otroligt vackert ställe! Kramar!

    ReplyDelete