Thursday, April 12, 2012

FRRO och luncher!

Som utlänning måste man som ny i landet registrera sig på FRRO, vi var varnade att det var en tidskrävande uppgift. Santa Fee hjälpte oss med att få ordning på alla papper som behövdes (se tidigare post) och så skedde men vissa uppgifter kom till i sista minuten, man har 10 dagar efter man kommit till landet annars åker man ut! Det är imorgon! Ingen fara, pappren var i ordning och Santa Fees kille var utanför hela tiden om det skulle vara något. De får inte gå med in. Alla i familjen (även bäbisar) måste vara med. Först köade vi från klockan 7.50 på utsidan, vi var nr 7, sen öppnades dörrarna 8.35 och vi kunde köa för att få en token-nummerlapp. Sen fick vi vänta till efter 9 då numrena i ordning ropades upp och första gubben gick igenom pappersluntan och om allt var OK, vilket det var fick man gå till första våning. Där väntade vi tills att numren ropades upp på nytt och sen börja kaoset. Egentligen skulle man gå till 1-2 gubbar innan 5 andra skulle i tur och ordning gå igenom pappren. Men Lars gick bara till 4st och sen sa de att vi skulle komma tillbaka klockan 11.30. Ganska smidigt ändå. Vi åkte då och drack en kopp tea. Väl tillbaka fick vi skriva på 3 papper och sen var det klart. Vi pratade med en irländsk familj som bott här i 4 år och gjort detta 4 gånger alltså, för man måste göra detta varje år men nästa gång blir det krångligare och mer papper för då kommer skatt och annat in i bilden. Jag vet inte varför men det påminde mig om UNHCRs registrering av flyktingar i KL. Tyvärr fick jag ju inte ta kort på insidan. Synd för dörrvakten i kakhi kläder hade en antik bössa som jag gärna skulle ta kort på, haha!


George från Santa Fee




FRRO byggnaden i Indiranagar

Tea time

Lars nöjd med att det gått bra på registreringen!
Stackars Surdhi åkte på parkeringsböter när han väntade på oss.
 200 rps fick han (vi) betala, (12RM eller ca 25 krono
r.)
Efteråt stannade vi till på Leela Palace och åt lunch. Där var ju också alla OWC damer som hade haft coffee morning. Vi satt ute och njöt, fast det var väldans varmt  men vi fick en god lunch.


Lunch
Sen åkte Lars till SKF och jobbade och jag gick och drack en kopp tea med min malaysiska granne Sweesing. Hon har bott här i 5 år och är jättesöt och trevligt! Hon berättade hur det var här där vi bor och varnade mig för alla ormar, det var det enda man var tvungen att se upp med. Hmm!
I går var jag på ett av de nyaste shoppingcentrena, Phoenix mall, köpte bland annat lite träningskläder på Zara, så nu har jag ingen ursäkt längre och kan börja på gymet! Jag åt lunch med söta och trevliga, danska Jytte. Jytte bodde ju i KL i 10 år och har nu varit här i ca 1 år.


Lunch med Jytte på Café Noir
Jag i den magnifika entrén på Leela!

No comments:

Post a Comment